myrthe-ghana.reismee.nl

Drukke daagjes...

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer! Het duurde even, maar hier is weer een nieuw reisverslag. We hebben een drukke tijd achter de rug, Elise haar familie kwam langs, de verhuizing van het weeshuis...

Vorige week vrijdag zijn we vertrokken naar Kokrobite, vlak bij Accra. Tina kwam ' sochtends langs bij het wees huis, en we konden met haar mee rijden naar Accra. Dat scheelt ons weer een hele reis met de tro tro! Rond een uur of 5 kwamen we aan bij ons hostel, 'Big Milly's'. Tot onze verbazing kwamen we erachter dat we hier tijden de oriëntatie dagen in de eerste week ook al waren geweest, om wat te drinken. 's Avonds hebben we en heerlijke maaltijd gehad in het restaurant van Big Milly's. Na het eten was er een drum en dans optreden. Erg leuk om de Ghanese dansstijl te zien! Helaas konden we niet te ver vooraan staan, want ze werd er zo uitgepikt om mee te doen!
De volgende dag hebben we in de ochtend een heerlijke strandwandeling gemaakt. Op het strand hebben we een praatje gemaakt met 2 Ghanese jongens en vervolgens hebben zij ons wat plekken laten zien waar je lekker kan eten en wat kan drinken!

Tijdens de lunch hebben we nog een Nederlands stel ontmoet en nog een ander Nederland meisje. We hebben even gezellig zitten kletsen en onze verhalen over Ghana gedeeld. Na de lunch kwam ook eindelijk de zo'n erdoor en hebben we snel onze bikini aan getrokken en zijn we in de zon gaan liggen!

We hadden afgesproken om samen met de Nederlanders die we hadden ontmoet uit eten te gaan bij een Italiaans restaurant in de buurt. Heeeeerlijk! Tijdens het eten begon het kei en kei hard te regenen (gelukkig zaten we overdekt!). Bij Big Milly's zou deze avond een reggae avond zijn, maar deze viel letterlijk in het water, erg jammer... Als het hier regent, zijn de zandwegen vaak gelijk een bende met allemaal grote plassen. Op zondag zijn we weer terug gegaan naar het weeshuis. In eerste instantie zouden we het hele stuk met de tro tro gaan, maar de Ghanees die ons de dag ervoor wat dingen had laten zien, wou ons wel een stuk wegbrengen. Toen hoefde nog maar een klein uurtje in de tro tro.

Maandag morgen, toen de kinderen naar school waren hebben Elise en ik onze kamer een grote schoonmaakbeurt gegeven en onze was gedaan. In de ochtend zou Tina Elise haar moeder en haar tantes naar het weeshuis brengen, dan moest onze kamer er natuurlijk wel een beetje representatief uitzien!

Elise haar familie zou 10 dagen blijven, tot a.s. woensdag. Van dinsdag tot donderdag zouden ze gaan reizen en vrijdag helpen met de verhuizing. Zaterdag zouden ze dan weer voor een paar dagen gaan reizen. Ze hebben mij gevraagd of ik misschien me wou. Ik heb ervoor gekozen om de eerste 3 dagen met hun mee te gaan, zo had ik precies op de helft van mijn reis een soort van korte break!

Aan het einde van de ochtend kwamen ze aan, met een heleboel bagage. Alledrie hadden ze 2 koffers mee, waarvan er 1 vol zat met gedoneerde spullen voor de kinderen! Na een snelle rondleiding door er huis, zijn we samen met Tina en Elise haar familie naar het nieuwe weeshuis gegaan. We waren erg verbaasd toen we daar aankwamen, want er moest nog zo veel gebeuren en ze hadden nog maar 4 dagen voor de verhuizing. De ramen zaten er nu al we in maar in het huis was het nog eens bende, de badkamer waren nog niet klaar en alles moest nog geverfd worden... En als alles op een Ghanees tempo gaat, dan gaan ze dat echt niet redden in 4 dagen.

Na avond eten zijn we met Elise haar familie mee gegaan naar hun hotel in Swedru. Hier zouden zijn voor 1 nacht verblijven. Toen zijn we nog naar en soort van barretje in de buurt gegaan om met z'n allen een wijntje te drinken. Helaas was de fles die we kregen bedorven... In de avond zijn Elise en ik weer terug gegaan naar het weeshuis.

Dinsdag morgen stond om 8 uur de auto met chauffeur bij het weeshuis om ons op te pikken. Vervolgens zijn we naar Swedru gegaan om Elise haar familie op te pikken. Deze 3 dagen zouden we verblijven in een beach house in Cape Coast. De chauffeur is tijdens de 3 dagen 24/7 tot onze beschikking.

In een grote terrein wagen, met z'n vieren op de achterbank, gingen we op pad naar Cape Coast. Na anderhalf uur kwamen we aan bij het Elmina Castle. Dit is een kasteel wat te maken had met het verleden van de slavenhandel. Ook de Nederlanders speelden in die tijd hier en rol in. Na een rondleiding van ongeveer een uur zijn we naar het beach house gegaan. Toen we hier aankwamen keken we onze ogen uit. Een super groot huis, met 4 slaapkamers, 3 badkamers, een enorme tuin met wat geitjes en pal aan het strand! Wat wil een mens nog meer?!

Na de lunch hebben we ons dan ook snel in onze zwemkleding gehesen en zijn we op het strand gaan liggen, heerlijk genieten van het uitzicht, de locale bevolking die af en toen langs loopt met van alles en nog wat op hun hoofd...

De volgende dag, woensdag, kwamen we rond een uur of 7 onze kamer uit (uitslapen zijn we verleerd). Toen we de deur open deden viel onze mond open, water, overal water! De hele woonkamer en keuken stonden blank... Het bleek dat de kraan in de keuken aan het begin van de nacht geknapt was. Om 6 uur in de ochtend was er al een man gekomen om onze woonkamer leeg te scheppen met emmers... Terwijl ons huis werd schoongemaakt zijn wij deze ochtend naar Kakum National Park geweest. Elise en ik waren hier al een keer eerder geweest maar de touwbruggen blijven leuk en de natuur blijft prachtig!

Elise en ik liepen naar de kassa toen om voor ons allemaal kaartjes te halen. De man achter de kassa vroeg of wij een studentenpas hadden (dan kan je voor de helft van de prijs), helaas had ik die niet mee, maar wat ik wel had is mijn ziekenfonds pas van zilveren kruis. Heel serieus gaf ik hem deze pas en hij bekeek hem aandachtig. Na wat overleg met zijn collega voeg hij aan mij wat de naam van de school was, vol overtuiging vertelde ik hem; Zilveren Kruis Achmea, that's the name of my school! Hij keek me aan, en vervolgens zij hij; okay, 2 studente And 3 adults? YES, het was gelukt! Elise en ik kregen allebei voor de helft van de prijs een kaartje, en dat dankzij mijn Zilveren Kruis pas!

Nadat we de Connopy walk in Kakum hadden volbracht gingen we naar Hans Cottage. Hier hebben we geluncht, maar ook krokodillen van heeeel dichtbij gezien. Je kon ze ook aanraken, maar de krokodillen gingen liever het water weer in. Vervolgens zijn we terug gegaan naar er beach house (die helemaal droog en schoon was) en nog even lekker met een boek op het strand gelegen.

De volgende dag hebben de we hele ochtend aan het strand gelegen. Rond een uur of 2 zijn we vertrokken richting Cape Coast om daar nog even wat boodschappen te doen en te pinnen. Vervolgens zijn we nog even wat gaan eten en drinken bij Oasis (hier hebben Elise en ik al eerder een heel weekend doorgebracht). Op weg terug naar huis zijn we nog even langs het nieuwe weeshuis gereden, om te kijken of we wel echt kunnen verhuizen de volgende dag. We stonden versteld, de manen hadden zo hard gewerkt! Op een paar dingen na was alles klaar!! Daarna hebben we de familie van Elise weer naar het hotel is Swedru gebracht en heeft de chauffeur ons bij het oude weeshuis afgezet.

Vrijdag morgen was de familie van Elise rond 7 uur bij ons, ook Tina was er rond die tijd.

Deze morgen kreeg de familie van Elise een telefoontje en moesten door omstandigheden dezelfde dag nog terug reizen naar Nederland...

De pick up werd als eerste volgeladen met onze spullen. Toen we aankwamen bij het nieuwe weeshuis hebben we gelijk onze kamer klaargemaakt, bedden op hun plek gezet, etc. Er waren 2 pick up's die steeds heen en weer reden met spullen. Al snel werden de kinderen ook gebracht, ze waren helemaal door dolle heen! Ze hadden nu natuurlijk ook ineens heel veel ruimte om te spelen. De bedden met de matrassen erin vielen ook goed in de smaak, al gauw hadden de kinderen een eigen kamerindeling gemaakt en een eigen bed toegeëigend! Faustina, de moeder, had voor de lunch en enorme pan vol met jalov gemaakt (rijst met kip) voor alle kinderen en voor ons. De kinderen hebben met z'n allen aan de nieuwe tafel gegeten en kregen er van Tina een flesje frisdrank bij. Ook had Tina een geluidsinstallatie geregeld, de hele dag hadden we gezellig muziek aan en het hele dorp kwam een kijkje nemen!

Diezelfde middag zijn Elise en ik nog met de driver van Tina naar Swedru gegaan om voor elk kind een kussen en een laken te kopen. Toen we terug kwamen werden we met veel enthousiasme ontvangen door de kinderen!

In de avond was het even wennen, de kinderen moeten nu allemaal naar hun eigen slaapkamer. De stapelbedden waren 3 hoog en we hadden er voor gekozen om de oudsten boven in te leggen. De eerste nacht moesten de kinderen toch scheidbaar wel wennen aan een echt bed, er zijn deze nacht namelijk 2 kinderen naar beneden gevallen (geen verwondingen gelukkig).

Zaterdag is de kleermaker langs geweest voor de schooluniformen. Ze had stof gekocht en wou het ons laten zien, super mooi!

Van mijn laatste donaties heb ik in overleg met Tina ervoor gekozen om voor alle kinderen het schoolgeld voor 1 jaar te betalen!!

Dit was weer een heel verhaal van mijn belevenissen!

Liefs Myrthe

opa en oma Bolhuis

Hallo Myrthe wat jij weer een prachtig verhaal geschreven, oma en ik heb genoten dat jij daar zoveel mee maakt. Volgens ons ben jij hier heel geschikt voor om dit werkte doen. Ik druk de verhalen allemaal af zodat oma ze in alle rust nog eens kan lezen. Heel veel liefs van opa en oma

Seikie Goslinga

Hoi Myrthe geweldig wat jullie daar allemaal beleven en wat mooi dat de kinderen nu allemaal een eigen bed hebben en gelukkig hebben jullie ook nog wat ontspanning dat heb je af en toe ook wel nodig nou meissie heel veel liefs uit uithuizen.

Jet Pronk

Hoi Myrthe. Heb al je verslagen even gelezen. Echt leuk. Nog bedankt voor de gezellige dagen die we samen hebben gehad.
Gr. Jet

Cees

The Netherlands got a new school cold Zilverenkruis Achmea. hahahaha. Goed bedacht, waar z'n verzekerings al niet goed voor is.

Fijn om te lezen dat je een leuke tijd met Ciska, Maria en Jet hebt gehad. Ciska vond jou een een leuk gezelschap.

Op naar het volgende verslag.

Pieja de Vries

Hoi Myrthe, wat weer een mooi verhaal en de Zilveren Kruis Achmea die doet het hem hihi.

Groetjes Pieja